یکی از کاربردی ترین و مفید ترین محصولات برای آشپزی و غیر آشپزی نمک خوراکی می باشد بنابراین بهتر است انواع نمک  را بشناسیم

شناخت انواع نمک و ویژگی های آنها

نمک سفره :

یکی از ارزان ترین و پر استفاده ترین نمک ها در بازار نمک سفره است نمک سفره نمکی است که تصفیه شده است و از منابع زیر زمینی استخراج می شود عنصر اصلی این نمک سدیم کلراید است به نمک سفره نیز مانند بیشتر نمک های خوراکی ید اضافه می شود زیرا که برای عملکرد تیروئید ضروری است . بافت نمک سفره مشابه نمک کوشر یا نمک دریا است.

نمک معمولی

نمک دریا :

یکی از انواع نمک، نمک دریا است که معمولا از تبخیر آب دریا تولید می شود این فرآیند برای نمک دریایی با کیفیت به مدت طولانی 5 سال تولید می شود این در حالی است که برای نمک های تصفیه شده دریایی ارزان تر و طی فرایند سریع تبخیر تولید می شود نمک دریایی ترکیبات شامل کلراید سدیم ، ید و فلوئور و دیگر مواد است ترکیب اصلی این نمک کلراید سدیم است نمک تصفیه شده دریا در آشپزی کاربرد فراوان دارد و طعم و اندازه دانه های آن با نمک معمولی تفاوت فراوان دارد

نمک کوشر یا نمک بدون ید :

نمک ساده بدون ید کوشر نامیده می شود و دانه هایش از نمک معمولی درشت تر است و برای پاشیدن روی گوشت خیلی مناسب است و دارای قیمت ارزان است و ماده افزودنی چندانی ندارد این نمک خیلی زود ذوب و در آب حل می شود.

نمک دریایی سلتیک :

نمک دریایی سلتیک که به اسم نمک خاکستری معروف است از سواحل دریایی فرانسه بدست می آید دارای دانه های کریستالی است و دارای مواد معدنی فراوانی است درپخت و پز و آشپزی و پخت ماهی استفاده دارد.

نمک دریایی دودی:

این نمک خیلی مقرون به صرفه است این نمک تصفیه شده و کیفیت بالایی دارد این نمک روی آتش و به آرامی دودوی می شود و حدود 2 هفته زمان برده است این نمک بخاطر طعم دودی و خوبی که دارد در پختن گوشت و سیب زمینی و انواع دیگر غذا استفاده می شود.

نمک فلور دسل:

اسم این نمک واژه فرانسوی است که به معنی گل نمک می باشداین نمک از سواحل بریتانی گرفته میشود نمک فلور دسل بر روی آب انباشته می شود و برای استخراج آن زحمت زیادی می کشند وقتی هوا کاملا خشک و آفتابی است کار استخراج را انجام می دهند . این نمک خیلی کمیاب است و جزگران ترین نمک های دنیا می باشداز این رو این نمک خاویار نمکها لقب گرفته است این نمک کمی مرطوب است و رنگش آبی مایل به خاکستری است.

نمک صورتی هیمالیا:

این نمک از معدن استخراج می شود به رنگ صورتی است و از منطقه پنجاب پاکستان در نزدیکی کوه هیمالیا استخراج می شود این نمک از نوع نمک های کمیاب است که برای فعالیت بدن خیلی مفید است نمک صورتی هیمالیا مثل نمک دریایی با کیفیت دارای مواد معدنی مثل پتاسیم ،آهن و روی است که بدن انسان به این مواد احتیاج دارد.

نمک آبی:

نمک آبی یکی از بهترین نمک ها است که حاوی مواد مفیدی است این نمک از معادن سمنان و گرمسار با شرایط دمایی وفشار خاصی به شکل رگه هایی آبی تشکیل می شود این نمک از عناصر آهن،کلسیم و پتاسیم تشکیل شده همچنین نمک آبی حاوی 98 درصد سدیم کلراید طبیعی و خالص است نمک آبی به حفظ ضربان منظم برای قلب ،به فشار خون و محافظت در برابر سکته قلبی کمک می کند و احتمال پوکی و نرمی استخوان را کاهش می دهد.

نمک معدنی :

این نمک از لایه های معدن نمک دریا بدست می آید و برای جمع آوری آن از دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس روش های متعددی به کار گرفته می شود و به دلیل طعم خاصی که دارد برای لذیذ شدن غذا از این نمک استفاده می شود در مقایسه با دیگر نمک ها سدیم آن 15% و سدیم کلراید آن 92% کمتراست.

نمک سیاه(کالا):

نمک سیاه یا کالا نوعی نمک است که در ظرف شیشه ای به همراه زغال، انواعی از گیاهان و مواد دیگری قرار داده می شود وقتی که این نمک با مواد ترکیب شد به مدت 24 ساعت در کوره حرارت می ببیند و در آخر بعد از سرد شدن مورد استفاده قرار می گیرد این نمک به رنگ قرمز مایل به سیاهی است و بوی مانند تخم مرغ دارد این نمک را در غذای کسانی که گیاه خوار هستند قرار می دهند تا بوی تخم مرغ کمبود این ماده را در غذا جبران کند.

نمک سیاه (هاوایی) :

نمک سیاه هاوایی از دریا بدست می آید و از آب گرفته می شود و از جزایر هاوایی استخراج می شود علت رنگ سیاه آن به خاطر اضافه کردن زغال است از این نمک برای پختن غذاهای دریایی استفاده می شود البته این نمک زبر و ترد تر از نمک معمولی است.

نمک سیاه
نمک اپسوم:

اپسوم نام یکی از شهرهای انگلستان است که نمک اپسوم یا نمک حمام اولین باردر آنجا کشف شد این نمک خیلی تلخ است بنابراین مصرف خوراکی ندارد این نمک را به وان حمام اضافه می کنند دانشمندان معتقدند که این نمک باعث جذب مواد معدنی مثل سولفات و منیزیم در بدن می شود.

بهترین نمک خوراکی کدام است.

نمک تصفیه شده یددار:

اگرچه این گونه نمک ها در هنگام تصفیه اکثر مواد معدنی شان حذف می شود و ید و مواد نگه دارنده به آن تزریق می شود مانند یک سم سفید در بدن عمل می کند.

نمک دریا:

این نوع نمک را پزشکان به علت دارا بودن فلزات سنگین و سرطان زا مورد قبول نمی دانند آنها معتقدند که نمک دریا نمک طبیعی است که از لاشه موجودات و ضایعات بهره مند است بنابراین مورد قبول دانشمندان نمی باشد.

سنگ نمک :

سنگ نمک دارای 84 عنصرمی باشد که مورد نیاز بدن است و مورد تایید پزشکان است.
مضرات نمک معدنی: نمک معدنی که از لایه های معادن نمک دریا به دست می آید معادن نمک در نقاط مختلف کشور قرار دارد از آنجا که به نمک مدنی هیچگونه ید و املاح اضافه نمی شود آن را بهترین نمک می دانند طبق اصول سنتی نمکی بهتر است که رنگ آن شفاف و سفید باشد طعم آن تلخ نباشد و هنگام استفاده گلو را نیازارد و مواد آلاینده یا فسیل حیوانات در داخل آن نباشد.


نمک طبیعی را از کجا بخریم.

نمک طبیعی به عنوان سنگ نمک می باشد شما عزیزان می توانید جهت تهیه سنگ نمک با کیفیت به سایت  beautisalti.ir مراجعه و یا با شماره 09120437535 تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *