نمک N-P – نمک پودری – نمک نرمه – نمک زیرسرندی

نمک پودری یا نرمه حدودا ۱۳۰ ،کاربردهای فراوانی جهت صنایع مختلف را داراست. ازجمله این مصارف :

– کارخانجات تولید مواد اولیه ترکیبی

– کارخانجات تولید آجیل

– کارخانجات یخ سازی

– حوضچه های تولید و پرورش ماهی

و….

نمک پودری در دو نوع مختلف درتولیدات قابل ارائه می باشند:    -نمک پودری با خلوص بالای ۹۹٫۷%            – نمک پودر با خلوص بالای ۹۸%

 

گروه نمک های N-P  ریزترین و کوچکترین  دانه بندی و به عبارتی نرمترین سایز نمک دانه بندی  تولید شده و تفکیک  شده توسط سرندها میباشد.
این نوع نمک تقریبا شبیه آرد بوده و از نظر دانه بندی معمولا  بین ۴۰ مش تا ۹۰ مش  وجود دارد.

mesh-payandeh-salt

در این گروه دانه بندی نمک  ازآنجای که برابر قانون خردایش  مواد معدنی و مخصوصا  نمک  هرآنچه که دانه ها ریزتر شود  خلوصیت nacl پاین تر میرود.
یعنی بعنوان مثال اگر ماده معدنی نمک  A دارای خلوصیت ۵/۹۸ باشد، به ترتیب هرچه ریزتر شود خلوصیت آن کمتر میشود  ودرنتیجه گروه N-P به ۵/۹۷ میرسد.
شرکت نمک پاینده مجموعه نمک های گروه N-P را حسب نوع دانه بندی و تفکیک دقیقتر خود به دسته های زیر تقسیم کرده است.

– نمک N-Pd

– نمک N-Pr

– نمک N-Pm

– نمک N-PSI

درگذشته این سایز نمک را به صورت کیسه های زرد رنگ کوچک بسته بندی و به بازار عرضه میکردند   اما امروز   این خانواده نمک    بیشتر در مصارف صنعتی  مانند اسید سازی ها کلر سازی ها  کارخانجات  صنعتی و  ودر بعضی از کارخانجات ضد یخ سازی   بکار میرود
ازآنجای که این سایز نمک معمولا پست ترین و  بدترین نوع نمک تولید شده است که هم قیمت بسیار پاینی دارد و هم متاسفانه نگهداری آن بسیار سخت  و درنتیجه باگذشت زمان موجب کلوخه شدن میشود  لذا بعضا کارخانجات  نسبت به جداسازی این سایز  از دانه بندی های دیگر  اقدامی نمیکنند و یا بهتر است بگوییم تمایلی ندارند و حتی گاها این سایز را متاسفانه با بعضی از سایزهای نمک  مخلوط میکنند  که عملا از شر مزاحمت این سایز  نمک راحت شده باشند  ولیکن این عمل به شدت باعث پایین آوردن کیفیت دانه بندی و خلوصیت سایر محصولات شده و حتی موجب سفت شدن یاهمان کلوخه شدن نمک می شود.

نکته ای در رابطه با این محصول

متاسفانه درفصل زمستان بعلت بالابودن رطوبت هوا کمی ازاین دانه بندی پودری  اجبارا و الزاما داخل سایر دانه بندی ها پیدا میشود که امری است  طبیعی.

 

دانه بندی و مشخصات گروه نمک های N-P

توضیحات ریزترین اندازه درشت ترین اندازه نام محصول
بهترین نوع نمک پودری میتوان گفت این سایز است چون نسبتا دیرتر کلوخه میشود ۵۰مش ۴۰مش N-Pd
ازآنجای سایز بین ۴۰تا ۴۵ نسبتا سایز خوب و گرانی است و شبیه نمک خوراکی و نمک دانی بوده لذا بعضی از کارخانجات نمک سرند تفکیک خود را به صورتی طراحی کرده اند که این سایز از N-Pجدا شود و درنتیجه نمکی بسیار نرم تولید میشود و باتوجه به ماهیت این نوع نمک و سرعت کلوخه شدن آن لذا جداکردن آن اندک دانه بندی نیز باعث پاین آمدن کیفیت و سرعت بخشیدن به کلوخه شدن میشود ۶۵مش ۴۵مش N-Pr
این نوع نمک مخلوطی از نمک های N-PRو N-PDمیباشد که معمولا دراکثر کارخانجات این نوع سایز وجود دارد ۶۵مش ۴۰مش N-Pm
این نوع نمک مخلوطی از نمک های N-PRو N-PDمیباشد که معمولا دراکثر کارخانجات این نوع سایز وجود دارد ۹۰مش ۵۰مش N-PSl

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *