نمک شیلاتی محصولی است که به عنوان یک نوع نمک خوراکی برای استفاده در شیلات پرورشی آبزیان به کار می رود.

نمک شیلاتی چیست.

نمک شیلاتی صنعتی یک نوع نمک خوراکی است که در شیلات پرورشی استفاده می شود این نمک مخلوطی از نمک دریایی و مواد معدنی دیگر است که برای بهبود رشد و سلامت ماهیان و سایر آبزیان استفاده می شود علاوه بر این نمک شیلاتی به عنوان یک عامل ضد باکتری و آرام بخش برای محیط پرورش ماهیان است و علاوه بر صنعت شیلات در صنایع غذایی و بهداشتی نیز به کار می رود و همچنین این نمک به دلیل داشتن مواد معدنی مانند کلسیم،پتاسیم، منیزیم و آهن به عنوان منبع مواد معدنی ماهیان است.

کاربرد نمک شیلاتی در صنعت شیلات و پرورش ماهیان

مهم ترین کاربرد نمک شیلاتی  برای پیشگیری و درمان برخی از بیماریها است کاهش انگلها، قارچها و عفونت های به وجود آمده بر روی آبشش، پوست و تخم ماهیها است استفاده از این نمک بستگی به دمای آب و فصل مورد استفاده از نمک دارد مقدار استفاده از نمک در استخر ماهی هم بستگی به نوع و مقدار آن در هر استخر دارد که باید در فواصل زمانی درستی در کوتاه مدت ، ماهانه و هفتگی انجام می شود.

نمک شیلاتی

جلوگیری از یونیزه و مقطر شدن آب به وسیله نمک شیلاتی

یکی از بیماری های ماهیان این است که در استخر پرورش ماهی آب بر اثر افزایش حلالیت یون نیتریت  یونیزه می شود و بیماری قهوه ای شدن ماهی به وجود می آید با افزایش حلالیت یون نیتریت در آب و انتشار حرکت آن به درون خون ماهی غلظت یون نیتریت در خون افزایش می یابد که باعث قهوه ای شدن خون می شود چون یون نیتریت با یون کلر موجود در آب شیرین با هم در رقابت هستند در نتیجه با بالا رفتن یون کلر در آب توانایی نیتریت و حرکت آن به درون خون کاهش می یابد غلظت 20-15 PPm برای یون کلرید غلظت مناسبی است در غیر این صورت افزایش غلظت یون کلر ضروری است.

جلوگیری از یخ زدن تخم آبزیان با نمک شیلاتی

یکی از مشکلات در پرورش ماهی این است که تخم آبزیان در فصل سرما یخ می بندد در فصل زمستان می توان با استفاده از نمک شیلاتی که در استخر ریخته می شود دمای آب را بهتر کنترل کرد و از یخ زدن تخم ماهی و آبزیان جلوگیری کرد و یک کاربرد دیگر نمک شیلاتی جداسازی تخم مرده از تخم زنده ماهی است در این ترکیب با استفاده از فرمول خاصی که در هر 8 لیتر آب از 960 گرم نمک استفاده می کنند با این ترکیب باعث می شوند که تخم های مرده به سطح آب بیاید و تخم زنده در کف آب باقی بماند به غیر از این اگر تخم ها در سرمای زیاد باقی بمانند تخم ها بیشتر به هم می چسبند و بخشی از تخم ها از بین می روند.

کم کردن جلبک استخر با استفاده از نمک شیلاتی

یکی دیگر از مشکلات که در صنعت پرورش ماهی وجود دارد جلبک بستن استخر مخصوصا در فصل گرما است اگر آب جریان نداشته باشد و مشکلاتی هم در تامین برق باشد و دستگاه پمپ آب کار نکند زمینه برای به وجود آمدن جلبک به وجود می آید با پاشیدن آب بر روی جلبکها می توان تا حدی رشد آنها را کنترل کرد.

شیلاتی

کاهش استرس آبزیان با نمک شیلاتی

از دیگر کاربردهای نمک شیلاتی صنعتی کاهش اثرات استرس بر روی آبشش ماهیها است به دلایل مختلف ماهیها دچار استرس می شوند یکی از آنها اسیدی شدن آب است که به وسیله باران اسیدی به وجود می آیدیا رقم بندی ماهیان که نیاز به دستکاری شدن است و موقع حمل و نقل ماهی توسط تانکر حمل و نقل و وقتی اجسام به درون استخر سقوط می کند و یا موقع غذا دادن به ماهی ها و یا اگر موجود دیگری وارد اشتخر شود همه این موارد باعث ایجاد استرس مسی شود که دلیل آن ماده اپی نفرین است ولی استفاده از این نمک از ایجاد استرس در ماهی جلوگیری می کند و از ترشح این ماده هم جلوگیری می کند.

کاربرد نمک شیلاتی در حمل و نقل ماهی

برای حمل و نقل ماهی از بشکه و تانکرهای بزرگ پلاستیکی استفاده می شود در موقع حمل و نقل به دلیل تکان های شدید که دارد ماهی دچار استرس زیاد می شود و ماهی برای کنترل استرس انرژی زیادی از دست می دهد و موقع استرس همان طور که گفتیم اپی نفرین ترشح می شود و اپی نفرین گردش خون را در برانش بالا می برد و در نهایت آب به سمت برانش ها کشیده می شود و نتیجه آن چیزی جز افزایش میزان ادرار نیست و چون کلراید و سایر یون ها به همراه ادرار اضافی از بدن خارج می شود مقداری از تلفات ماهی ها در حمل و نقل به این دلیل است و به همین خاطر وقتی نمک به آب در جریان حمل و نقل افزوده می شود الکترولیت های از دست رفته خون جبران می شود و نیز نمک شیلاتی برای جلوگیری از برهم خوردن تنظیم یونی در خون نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در کل کلراید سدیم ( Nacl) معمولی ترین نمکی است که در جریان حمل و نقل از آن استفاده می شود.غلظت آن نیز معادل 0/5 تا 1 درصد استرس ماهی را می کاهد و تنظیم اسمزی را پایدارتر و در نتیجه تولید موکوس را افزایش می دهد تا حمل ونقل به آسانی انجام پذیرد.

کاربرد نمک شیلاتی در سایر حوزه ها

نیاز به نمک بر اساس نوع حیوانات متفاوت است همه محصولات به طور مداوم از کیفیت بالایی برخوردار است و در شکل های مختلف بسته بندی می شوند و توزیع دوز های مناسب بر اساس بسته بندی آسان است.

نمک شیلاتی همچنین برای کشاورزی ارگانیک نیز مناسب است و در بعضی از زمین هایی که خاک آن شیرین می باشد میتوان از این نمک استفاده کرد. بعضی از درختان مثل پسته نیاز به خاک شور دارند که با این نمک میتوان به شوری دلخواه رسید و حیواناتی مثل گاو ، گوسفند، بز ، حیوانات وحشی و اسبها هم به طور ذاتی بر اساس نیاز های شخصی خود به سنگ نمک نیاز دارند.

از کجا میتوانیم نمک شیلاتی با کیفیت خریداری کنیم.

شما عزیزان برای خرید نمک شیلاتی کافیست از طریق راههای ارتباطی گفته شده در قسمت تماس با ما از قیمت ها مطلع شوید و سپس محصول مورد نظر خودتان را انتخاب کنید و سفارشتان را نهایی کنید

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *