آجر نمک دامی آجری لیسیدنی است که دارای مواد معدنی است و برای جبران کمبود مواد معدنی و عناصر ضروری دام از آن استفاده می شود.

آجر نمک

آجر نمک چیست.

آجر نمک محصولی است که از سنگ نمک برش داده می شود و تولید و طراحی آن نیاز به تخصص دارد. سنگ نمک همان طور که از نامش پیداست سنگ است و یک ماده معدنی نیست درست است که سنگ نمک بی رنگ است ولی آجرهای نمکی در رنگ های مختلف از جمله صورتی، نارنجی، سفید، جگری تولید می شود و این آجر نمک در اندازه های مختلف تولید و عرضه می شود.

آجر نمک دامی چیست.

به آجر نمک دام آجر لیسیدنی و آجر معدنی نیز می گویند. آجر نمک دام برای تغذیه و پرورش فیزیولوژیکی دام خیلی لازم است به طوری که اگر دام بعضی از عناصر ضروری را نداشته باشد و تشخیص داده شود که دام دارای کمبود مواد معدنی است دام میل شدیدی به خوردن هر آنچه این عناصر را داراست دارد.اصولا غذای دام ها علوفه است و این ماده غذایی هیچ ماده معدنی برای رشد دام را ندارد به همین دلیل این کمبود باید از یک جایی این مواد معدنی جبران شود در غیر این صورت گاو و گوسفند و هر دامی که پرورش می دهید به خوردن ضایعاتی که دارای این عناصر است میل شدید پیدا می کند این ضایعات ممکن است در قالب خاک، سنگ ، چوب، گچ، مو، مدفوع و غیره باشد به این خوردن دام ها اصطلاحا گندخواری یا پیکا گفته می شود.

آجر نمک دامی

جلوگیری از گندخواری دام ها

تاثیر گذارترین و مطمئن ترین راه جبران برای کمبود عناصر و مواد معدنی دام به این صورت است که از مکمل های معدنی و غذایی ضروری استفاده می شود این مواد معدنی را با خوراک دام ترکیب می کنند و به شکل کنسانتره در می آورند یک روش دیگر برای جبران این کمبود استفاده از آجر لیسیدنی یا همان آجر نمک معدنی دام است که حاوی عناصر و مواد معدنی مورد نیاز بدن دام ها است این آجر نمک را در اختیار دام ها قرار می دهند

مواد معدنی خالص بو و طعم خاصی دارد و ممکن است با ذائقه نشخوارکنندگان مانند گاو و گوسفند در تضاد باشد و با آن سازگار نباشد برای حل این مشکل باید این عناصر را همراه نمک طعام که به شکل آجر نمک لیسیدنی است در اختیار دام قرار دهیم.

گاو و گوسفند علاقه زیادی به طعم و بوی نمک دارند به همین دلیل این دام ها به وسیله لیس زدن آجر نمک معدنی می توانند عناصر ضروری بدنشان را تامین کنند و نیازهای فیزیولوژیکی بدنشان برطرف شود عناصر ضروری بدن دام ها را با توجه به نوع دام در انواع لیسیدنی ترکیب و تولید می کنند و به دام ها می خورانند

آجر لیسیدنی برای همه نشخوارکننده گان

آجر لیسیدنی مخصوص استفاده در دامداری و مراکز پرورش گوسفند و بز

آجر لیسیدنی مخصوص استفاده در گاوداری شیری و گاوداری پرواری

آجر لیسیدنی مخصوص استفاده در باشگاه پرورش اسب

برای آنکه بتوانیم کمبود مواد معدنی و عناصر دام ها( گاو و گوسفند) را جبران کنیم باید تعداد کافی از آجرها و بلوک ها را به جای سنگ نمک در داخل مینرال باکس قرار داد که در نزدیکی آبخوری حیوانات گذاشته می شود جایگذاری مینرال باکس( جعبه مواد معدنی) باید طوری باشد که آب و رطوبت به آجرها و بلوک ها نرسد تا لیسیدن آن برای دام ها راحت تر باشد.

کمبود مواد معدنی در دام ها

یکی از موادی که کمبود آن در دام ها مشکل آفرین است فسفر است که باعث کم اشتهایی گاو می شود و آن نیز باعث می شود تولید شیر کاهش یابد و نیز در گوسفندان باعث ایجاد مشکلات استخوانی ، کاهش رشد، کاهش رشد دندان و ظاهر شدن بیماری پیکا یا همان گندخواری و مشکلات تولید مثلی و پشم خواری می شود.

از دیگر مواد می توان به کلسیم اشاره کرد و کمبود آن در بدن گاو باعث کاهش تولید شیر، کاهش باروری، به خطر افتادن سلامت گاو در دوره باروری تا شیر دهی، فلج شدن پس از زایمان ، گرفتاری جسمی پس از زایمان، بیماری کتوز و کبد چرب می شود و کمبود آن در بدن گوسفند و بز نیز باعث مشکلاتی در هنگام زایمان و پس از آن می شود.

ماده دیگر منیزیم است که کمبود آن با آجر نمک تامین می شود و کمبود آن در گوساله باعث بی اشتهایی، کوری، به هم خوردن تعادل، کف کردن دهان، ازبین رفتن تعادل برای ایستادن و باز و بسته کردن پاهاو در نهایت مرگ می شود. در گاو بالغ نیز کمبود منیزیم باعث تشنج، لرزش ، انقباض ماهیچه ها و در گوسفندان کمبود آن بتعث اختلالات تنفسی و در نهایت مرگ می شود.

خواص آجر نمک دامی

آجر نمک دامی همه مواد معدنی و مورد نیاز بدن دام را دارد و اگر از آن استفاده شود مشکلات جسمی به موجود نمی آید ولی اگر از آن استفاده نشود و مواد معدنی مورد نیاز بدن دام تامین نگردد می تواند در رشد، تولید مثل، زایمان، تشکیل استخوان ها حجم گوشت دام اختلال ایجاد می شود و منجر به انواع فلج ها، تشنج ها،عفونت هاو بیماری گوناگون می شود ولی با لیسیدن آجر نمک توسط دام ها این مواد معدنی تامین می شود

خرید آجر نمک دامی

شما عزیزان برای خرید آجر نمک دامی کافیست از طریق راههای ارتباطی گفته شده در قسمت تماس با ما از قیمت ها مطلع شوید و سپس محصول مورد نظر خودتان را انتخاب کنید و سفارشتان را نهایی کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *