نمک یددار سودمند نمک تصفیه شده و یددار است که جهت بهتر شدن طعم غذا از آن استفاده می کنند و به آن ید مورد احتیاج بدن به این نمک افزوده می شود

نمک چه نقشی در بدن دارد

نمک ماده معدنی است که از عناصر سدیم و کلر درست شده این ماده از مهم ترین مواد در غذای روزانه افراد  به شمار می آید
یکی از کاربرد های نمک برای سوخت و ساز بدن است و همچنین منتقل کردن پیام های عصبی و عملکرد بهتر عضلات بوسیله نمک ممکن است. البته میزان احتیاج مصرف نمک برای بدن بسیار اندک است و باید درحد اعتدال مصرف شود مانند  مواقع بیماری اسهال و استفراغ و نیز موقعی که فعالیت شدید بدنی داریم با مصرف مقدار کم نمک می توانیم املاحی را که از دست داده ایم جبران کنیم.

ید چیست؟

ید نوعی ماده معدنی است که کمبود آن در بدن باعث بروز مشکلاتی مانند کم کاری غده تیروئید، بروز گواتر، خستگی، خواب آلودگی، ورم مفصل ها و خیلی از مشکلات دیگر می‌شود. استفاده در حد اندازه و نیاز روزانه ید موجب چربی سوزی و جلوگیری از بروز مشکلات تیروئیدی مانند گواتر می‌شود. مصرف درست و روزانه ید موجب متابولیسم بهتر در بدن، رشد مناسب کودکان، استحکام مو، ناخن و دندان می‌شود و در برخی از موارد می‌تواند موجب بهبود زخم و جراحات شود.

نمک یددار سودمند

عوارض کمبود ید

کمبود ید در سنین گوناگون عوارض گوناگونی دارد؛ از مشکلات ناشی از کمبود ید می توان به گواتر، عقب افتادگی جسمی و ذهنی، اختلالات عصبی و روانی، مرده زایی، لوچی چشم،کر و لالی، سقط  جنین و ناهنجاری های مادر زادی و کاهش ضریب هوشی در کودکان اشاره کرد.

چرا باید نمک تصفیه شده یددار سودمند استفاده کرد

ید یکی از عنصر های شناخته شده و  کمیاب در طبیعت است  که بدن انسان در روزانه به میزان کمی از آن احتیاج دارد. اصلی ترین عملکرد ید در بدن مشارکت در ساختمان هورمون های تیروئیدی است که نقش اساسی در رشد و تکامل اندام های حرکتی و سیستم عصبی، عملکرد طبیعی مغز، حفظ دمای بدن، تولید انرژی و سوخت و ساز بازی می کند.

در غذاهای دریایی مانند ماهی و میگوی آب شور  مقداری ید وجود دارد؛ و نیز مقداری ید موجود در شیر، لبنیات و تخم مرغ با توجه به مقدار ید خاکی که حیوان در آن رشد و نمو یافته، می تواند متفاوت باشد. از آنجایی که خاک بسیاری از مناطق جهان از جمله ایران میزان ید کافی ندارد و نیز سرانه مصرف غذاهای دریایی در ایران خیلی کم است، مصرف نمک یددار برای جلوگیری و کنترل مشکلات ناشی از کمبود ید، ضروری است.

فایده استفاده از نمک یُددار سودمند برای بدن

اگر هر ماده‌ای را مطابق با نیاز غذایی مصرف کنید، هیچ وقت مشکلات تغذیه ای نمی شوید. نمک طعام نیز از این قاعده مستثنی نیست . نمک هم مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر برای بدن لازم و ضروری است و لازم است در برنامه روزانه گنجانده  شود. طبق نظر محققان و کارشناسان تغذیه و پزشکان هر فرد روزانه باید 5 گرم نمک استفاده کند.ولی این رقم در ایران زیادتر از مقدار توصیه شده  است و میانگین مصرف روزانه نمک برای هر فرد 10 الی 15 گرم است. بنابراین ایران یکی از کشورهایی است که آمار زیادی در استفاده از نمک دارد.

نمک تصفیه شده

طریقه نگهداری نمک یددار سودمند

نمک یددار تصفیه شده باید به دور از نور آفتاب، رطوبت و در ظروف درب بسته از جنس پلاستیک، چوب، سفال و شیشه های تیره رنگ نگهداری و محافظت شود؛ همچنین لازم است به توصیه های زیر در خصوص مصرف نمک یددار تصفیه شده عمل کنیم:

·         مقدار مورد احتیاج نمک روزانه هر فرد بزرگسال معادل 3 تا 5 گرم است.

·         برای حفظ بیشترین میزان ید در نمک، خوب است در انتهای زمان پختن غذا نمک به آن اضافه  شود.

·         برای پرهیز از مصرف بیش از حد نمک، بهتر است نمکدان را سر سفره حذف کنیم

·         از مصرف غذاهای آماده، کنسروها، آجیل های شور، پفک، چیپس، سوسیس و کالباس که مقدار نمک آنها فراوان است، خوداری کنیم.

بسته بندی نمک

استفاده خرده یا عمده نمک، نحوه بسته بندی آن در کارخانجات را مشخص می کند. به همین علت این فرایند در مورد نمک تصفیه شده خوراکی با نمک صنعتی و نیز نمک مورد نیاز صنایع غذایی فرق دارد.

قیمت خرید نمک تصفیه شده یددار سودمند

تولید کنندگان نمک اعتقاد دارند که نمک هایی که از لحاظ رنگ و شکل سفید و تمیز هستند بهتر و با قیمت خوب به فروش می رسد نمک تصفیه شده نیز معمولا سفید تر از سایر نمک ها به دیده می شود.
حتی اگر نمک از یک محل آلوده هم استخراج شده باشد عملیات تصفیه، همه مواد سمی و آلوده آن را حذف می کند

نمک تصفیه شده یددار سودمند از کجا را خریداری کنیم

شما عزیزان برای خرید نمک تصفیه شده یددار سودمند لازم است از طریق راههای ارتباطی گفته شده در قسمت تماس با ما از قیمت ها مطلع شوید و سپس محصول مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *