نمک پوسان نمکی تصفیه شده و یددار است که برای بهتر شدن طعم و مزه غذا از آن استفاده می شود و اگر نمک یدداررا در حد توصیه شده مصرف کنیم برای بدن مفید است وبرای تمامی افراد جامعه ضروری است.

نمک چیست.

نمک نوعی ماده معدنی است که از سدیم و کلرساخته می شود این مواد از مهم ترین مواد در غذای روزانه انسان ها حساب می شود درعلم شیمی به نمک سدیم کلراید هم می گویند. نمک خوراکی ماده ای است که در ته نشین ها و رسوب ها و چین خوردگی معادن به صورت معدنی وجود دارد که به صورت سنگ نمک استخراج می شود و نیز در آب دریاها به مقدار زیاد وجود دارد که قابل استخراج است.

نمک چه نقشی در بدن دارد.

یکی از ضروریات نمک برای سوخت و ساز بدن است و همچنین منقل کردن پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات توسط نمک ممکن است. البته این ماده به مقدار کم مورد نیاز است و باید به صورت متعادل مصرف شود برای مثال موقع بیماری اسهال و استفراغ و نیزوقتی فعالیت شدید بدنی داریم با مصرف مقدار کم نمک می توانیم املاحی را که از دست داده ایم جبران کنیم.

چه مقدار نمک مورد نیاز بدن است

امروزه استفاده از نمک در غذاها به ویژه در فسفود ها به مقدار فراوان مورد مصرف قرار می گیرد که این رقم در کشور ایران متاسفانه بالاست. و بنابه توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر میزان مصرف روزانه نمک یک فرد 5 گرم است. اما در کشور ما میزان مصرف نمک 2 الی 3 برابربیشتراز این مقداراست. مقدار نمکی که ما روزانه دریافت می کنیم شامل نمک نمکدان، نمک موجود در مواد غذایی و نمک اضافه شده به غذا در زمان طبخ است

نمک تصفیه شده

مصرف زیاد نمک چه عوارضی دارد

1- استفاده ازنمک با مقدار سکته قلبی در جامعه ارتباط دارد و همچنین نمک باعث افزایش فشار خون می شود

2- استفاده زیاد نمک کلسیم را از استخوان ها جدا می کند و باعث می شود که کلسیم موجود در بدن از طریق ادارار دفع شود و به همین علت استخوان ها نازک شده و موجب پوکی استخوان می شود و این امر با زیاد شدن سن افزایش می یابد.

3- کاهش استفاده از نمک، خطر شیوع سرطان معده را کاهش می دهد مطابق مطالعه محققان ارتباط نزدیکی بین میزان مصرف نمک و مبتلا شدن به سرطان وجود دارد

4- بیماران مبتلا به آسم با افزایش استفاده زیاد نمک شرایط بیماریشان تشدید می شود به عبارت دیگر اگر مستعد بیماری آسم باشند دچار به این بیماری می شوند  کاهش استفاده از نمک همراه با دیگرعوامل درمانی در بهبود این بیماری مفید است

5- استفاده زیاد نمک باعث می شود مایعات در بدن محبوس شوند وبا کم کردن مصرف نمک وزن بدن کاهش می یابد در برخی از افراد که دچار ورم قوزک پا و تنگ شدن انگشتر هستند با کاهش مصرف نمک ورم شان کم می شود.

ید چیست.

ید یک ماده ضروری برای حیات جانداران است که به صورت عمده در آب دریاها و اقیانوس ها و نیز در خاک وجود دارد ید در بدن تولید نمی شود والبته نیاز بدن به ید نیز بسیار اندک است ولی این مقدار اندک نیز باید از طریق آب یا مواد غذایی تامین شود. با توجه به اینکه ید موجود در خاک در مناطق مختلف تفاوت دارد پس گیاهانی که در این خاک رشد می کنند و جانوران از آنها تغذیه می کنند ید به میزان کافی ندارند لذا جمعیت ساکن در این مناطق در معرض کمبود ید قرار دارند. ید یک عنصر حیاتی برای تولید هورمون تیروئید و رشد و نمو مغز انسان و حیوانات است و به همین علت کمبود آن باعث آسیب مغزی می شود کمبود ید در رژیم غذایی انسان باعث بروز عوارض مختلف می شود که به مجموع آنها اختلال ناشی از کمبود ید می گویند. این اختلال ها از بزرگی غده تیروئید(گواتر)گرفته تا عقب ماندگی فیزیکی و ذهنی(کرتنیسم) را شامل می شوند.ارزان ترین و موثرترین روش برای پیشگیری از این اختلال ها استفاده ازنمک یددار است. مزیت نمک یددار این است که صرفنظر از وضعیت اقتصادی و اجتماعی، توسط تمامی اقشار جامعه و در تمامی فصل های سال به یک نسبت  مورد مصرف قرار می گیرد

نمک یددار

نمک یددار تصفیه شده چیست و علت استفاده از این نمک چیست؟

نمک تصفیه شده نوعی نمک است که همه ناخالصی های آن از بین رفته نمک خوراکی باید از نوع تصفیه شده و یددار باشد نمک های که تصفیه شده اند به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و بیشتر حفظ می کنند البته اگر نمک یددار به مدت طولانی (بیشتر از یک سال) ذخیره و نگهداری شود مقداری از ید خود را از دست می دهد برای آنکه ید نمک محفوظ بماند باید نمک را دور از نور و رطوبت در ظرف در بسته پلاستیکی،چوبی،سفالی و یا شیشه ای مات و تیره نگهداری کرد و موقع افزودن آن به غذا باید موقع طبخ در آخرین مرحله پخت غذا باشد تا ید آن حفظ شود.

نمک تصفیه شده نمکی است که ناخالصی های نامحلول مانند فلزات سنگین وهمچنین ناخالصی محلول مثل آهک، شن و ماسه طی فرایندی در کارخانه حذف شده است.

نمک تصفیه نشده به علت وجود ناخالصی در افرادی که بیماری های کلیوی،کبدی یا گوارشی دارند و حتی در افراد سالم مصرف مداوم آن منجر به بروز ناراحتی گوارشی، کلیوی و حتی جذب آهن در بدن می شود.

هنگام خرید دقت کنید که عبارت نمک یددار تصفیه شده بروی بسته های نمک درج شده باشد و از خریدن هرگونه نمک با عنوان صادراتی صنعتی خوداری کنید.

نمک تصفیه شده یددار پوسان از کجا را خریداری کنیم.

شما عزیزان برای خرید نمک تصفیه شده یددار پوسان کافیست از طریق راههای ارتباطی گفته شده در قسمت تماس با ما از قیمت ها مطلع شوید و سپس محصول مورد نظر خودتان را انتخاب کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *