نمک دریایی


نمک دریایی سودمند با بخار شدن آب دریا یا سایر آب های غنی از مواد معدنی برداشت می شود. نمک دریایی اصلی ترین منبع سدیم در رژیم غذایی شماست.

نمک دریایی چیست؟

نمک دریا از تبخیر آب اقیانوس یا دریا بدست می آید . همچنین بیشتر از کلرید سدیم تشکیل یافته است، عناصر موجود در ترکیب آن بسته به محل استخراج می تواند متفاوت باشد. اچون نمک دریا  مانند نمک خوراکی زیاد تصفیه  و آسیاب نشده است، امکان دارد درشت تر و تیره تر با رنگ ناهموار دیده شود که نشان دهنده باقیمانده ناخالصی ها و مواد مغذی است. درشتی و اندازه گرانول بسته به مارک  نمک می تواند متفاوت باشد.

 

نحوه تولید نمک خوراکی از آب دریا

نمک خوراکی از آب دریا با فرآیند تبخیر تولید می شود. ابتدا آب دریا در استخرهای بزرگ و کم عمق حبس می شود و در آنجا راکد می ماند. گرمای خورشید آب را به آرامی تبخیر می کند و نمک معمولی باقی می ماند. این نمک معمولی که به دست می آید دارای ناخالصی است.

بنابراین برای به دست آوردن نمک معمولی خالص با روش تبلور مجدد آن را خالص می کنند. اگر به صورت سنتی  بخواهیم نمک را برداشت کنیم، ابتدا نمک را از حوضچه های تبخیر خورشیدی یا رسوبات سنگی برداشت می کنند. حوضچه های تبخیر نمک، حوضه های مصنوعی کم عمقی هستند که برای تولید نمک از آب دریا، دریاچه های شور یا چشمه های غنی از مواد معدنی از روش تبخیر طبیعی طراحی کرده اند. با خشک شدن آب، کریستال های نمک با چنگ زدن برداشت می شوند. حوضچه های تبخیر نمک تقریباً به طور کامل در آب و هوای گرم با تبخیر زیاد و بارندگی کم (باران کم) قرار دارند. در روش های مدرن بعضی اوقات برای حذف ناخالصی آب دریا را فیلتر می کنند

آب دریا یک منبع طبیعی نمک است که به آسانی می توان به آن دسترسی پیدا کرد. نمک آن به طور متوسط ۳۵ قسمت در هزار است. این بدان معناست که یک گالن آب دریا تقریباً ۴.۵ اونس نمک دارد.

استخراج نمک خوراکی از طریق تبخیر خورشیدی

روش تبخیر خورشیدی قدیمی ترین روش تولید نمک است. از زمانی که بلور های نمک برای اولین بار در حوضچه های به جا مانده آب دریا مشاهده شدند، مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از آن فقط در آب و هوای گرم که میزان تبخیر از میزان بارندگی بیشتر است،امکان پذیر است چه سالانه یا برای دوره های طولانی و در حالت کلی، در محیط هایی که بادهای غالب وجود دارد، صورت می پذیرد.

تولید نمک خورشیدی، معمولادر حوضچه های کم عمق است که در آن خورشید زیادتر آب را تبخیر می کند. آب نمک غلیظ باعث رسوب نمک می شود که سپس توسط ماشین های برداشت مکانیکی جمع آوری می شود.

هر گونه ناخالصی که امکان دارد  در آب نمک وجود داشته باشد قبل از استخراج تخلیه و دور ریخته می شود. معمولا از دو نوع حوض استفاده می شود. اول برکه متمرکز است، جایی که آب شور اقیانوس یا دریاچه نمک در آن متمرکز شده است. مورد دوم حوضچه کریستالیزه گفته می شود، محلی که نمک در آن تولید می شود.

نمک دریایی

 روش حوضچه های نمک

حوضچه های متبلور بین ۴۰ تا ۲۰۰ هکتار با کفی به ضخامت پا از نمک ناشی از سال ها رسوب گذاری است. در طول فصل نمک‌ سازی چهار تا پنج ماهه، آب نمک به‌ طور مستمر از میان این حوضچه ‌ها جریان دارد. این یک محلول آب نمک اشباع است؛ بنابراین نمک خالص با تبخیر آب از محلول متبلور می شود. ناخالصی های شیمیایی طبیعی به منبع آب نمک بر می گردند.

استخراج عمیق محوری

افراد زیادی از روش قدیمی تولید نمک استخراج عمیق محوری استفاده می کنند. این روش ممکن است رایج ترین روش تولید نمک است. ماشین‌ های بزرگ از راه گذرگاه ‌های که مانند غار است حرکت می‌ کنند و عملیات گوناگونی را انجام می ‌دهند.

معادن نمک جزو امن ترین معادن هستند. این روش از راحت ترین روش ها است. در حالی که دمای معدن با عمق تغییر می کند، میانگین دما در طول سال حدود ۷۰ درجه فارنهایت باقی می ماند. نمک امکان دارد در رگها ظاهر شود، مانند زغال سنگ.

نمک همچنین امکان دارد در گنبدها یافت شود، گنبدهایی که زمانی تشکیل شدند که فشارهای زمین نمک را از طریق شکاف های سنگ بستر از اعماق ۳۰۰۰۰ یا ۴۰۰۰۰ پا بالا برد. آنها شباهت زیادی به شاخه هایی که به شکل تقریباً دایره ای هستند . برخی از گنبدها نزدیک به سطح بروز می یابند. هم گنبدها و هم رگه ها به روشی مشابه استخراج می شوند.

استخراج محلول

از روش های دیگر استخراج نمک خوراکی، استخراج محلول است. در روش استخراج محلول روی منابع نمک چاه کنده شده، آب تازه تزریق می ‌کنند که نمک را در خود حل کند. سپس نمک محلول بیرون می آید و برای تبخیر به کارخانه ‌های مخصوص نمک انتقال می یابند. اکثر نمک مصرفی ما از این طریق تولید می شود

روش دستی

در برخی نواحی به قدری در کف دریا و دریاچه، نمک کافی وجود دارد که می ‌توان آن را به صورت دستی استخراج و استفاده کرد

از کجا نمک دریایی سودمند را خریداری کنیم.

شما عزیزان برای خرید نمک دریایی سودمند کافیست از طریق راههای ارتباطی گفته شده در قسمت تماس با ما از قیمت ها مطلع شوید و سپس محصول مورد نظر خودتان را انتخاب کنید و سفارشتان را نهایی کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *